A félévünk tanulmányi hétvégéi ezúttal sem teltek tétlenül, több kurzusból is válogathattunk. Hofher József SJ a szakkollégium lelki vezetője két tantárgyat, a „Fejezetek a Jezsuita lelkiségből” és a „Bioetika” kurzust oktatta, ez utóbbit Kék Emerenciával együtt. Dr. Kállai Ernő a „Magyarország politikai rendszerébe” vezetett be minket. Ezeken kívül még három óra volt a terítéken: a Dr. Rövid Márton tartotta „Társadalomtudományi ismeretek”, Dr. D. Magyari Imre „Cigány irodalom” órája, valamint Dr. Tamási Erzsébet tanárnő „Bűnözés, devianciák és politika” című órája. Választási lehetőségünk volt bőven, csak úgy mint mindig.
Három másik egyetemistát: Orsós Zoltán I. éves szakkollégistát, Zsigmond Kitti és Oláh Zsolt IV. éves szakkollégista társamat is megkérdeztem a tanulmányi hétvége élményeiről. Zsolt így nyilatkozott: „Ezek a kurzusok mindig felüdülést, kikapcsolódást jelentenek a számomra. Ilyenkor összegyűlnek a szakkollégisták, mely örömmel tölt el, s megmutatkozik, hogy mennyire egységes a közösség. Emellett a nagy tudású szakemberek által bővíthetem ismereteimet. Ebben a félévben Dr. Kállai Ernő ’Magyarország politikai rendszere’, illetve Hofher József atya ’Fejezetek a jezsuita lelkiség gyakorlataiból’ kurzusain veszek részt”.
Kitti számára „nagyon tartalmasan és jó hangulatban teltek a tanulmányi hétvégék ebben a félévben is”.
Zoli szerint „a tanulmányi hétvégék nagyon hasznosak, és a megszerzett tudást jól tudom kamatoztatni más területeken is, valamint nagyban hozzájárul roma identitásom megerősítésében. Két kurzuson veszek reszt, az egyik a cigány irodalom Dr. D. Magyari Imrével, ahol a cigány kultúra megismerése nagy szerepet kap. A másik Dr. Rövid Mártonnal a társadalmi ismeretek óra”.
Délelőttönként többedmagammal Dr. Kállai Ernő segítségével Magyarország politikai rendszerével ismerkedtem. Az óra sok számomra hasznos és a mindennapi életben fontos információt nyújtott. Dr. Kállai Ernő, aki jelenleg az MTA TK Kisebbségkutató Intézetében a Romakutatások Osztályát vezeti, valamint a Szegedi Tudományegyetemen tanárként dolgozik, rengeteg tapasztalatot tud velünk megosztani. A csoportunk kis létszámú, így a hangulat mindig nagyon barátságos és közvetlen volt. Úgy gondolom, hogy egyetemistaként, a történések értelmezéséhez fontos, hogy tisztában legyünk múltunkkal, politikai hátterünkkel, valamint a jelenlegi politikai rendszerünkkel. A kollégiumban a havi egy alkalommal megtartott három órás kurzusokon lehetőségünk van párbeszéd folytatására. Láthatóan mindenki figyelemmel kísérte a tanár úr szavait, sok közéleti probléma és kérdés merült fel. Napjainkban sok érdekes hírt hallhatunk, melyek foglalkoztatnak minket, és melyekről ez óra keretien belül nyíltan tudtunk beszélni. Számomra ez bizonyult az eddigi legérdekesebb és legtöbbet mondó kurzusnak.
Velem együtt Kitti is ebbe a csoportba jár. Szerinte „Dr. Kállai Ernő egyedi megvilágításban, új és izgalmas szempontokat mutatott be nekünk. Élveztem ezt az órát, mert nem egy előadás keretein belül történt, hanem a bennünk felmerülő kérdésekre is választ kaptunk”.
A Kitti által hallgatott másik kurzus Hofher József atyának az órája, ’Fejezetek a jezsuita lelkiség gyakorlatából’ címmel, melyen – Kitti szavaival – „különböző szempontok alapján elemeztük az Istennel való közösségünket. Nagyon érdekes volt hallani az eltérő álláspontokat, véleményeket, tapasztalatokat a hitről.”
Az én délutáni kurzusom oktatója Dr. Rövid Márton, aki a „Társadalomtudományi ismeretek” című tárgyat tartja. A tanár úr szintén tapasztalattal rendelkező, elismert oktató, jelenleg a Central Europen University-n, ahol főként a roma társadalom a specializációja és az Európai Uniós ismeretek. A kurzuson nagyobb létszámmal voltunk jelen első éves szakkollégisták és másod harmad évesek egyaránt, így még jobban összekovácsolódott a csapat. A kurzusok szintén interaktívan folytak, folyamatos párbeszédbe voltunk, sőt az alkalmakkor előadásokat tartottunk. Az órák alakulását nagymértékben határozta meg az általunk érdekelt témák és kérdések, ez számomra pozitív élmény volt. A felmerülő ismeretlen témákat, fogalmakat igyekeztünk együtt megfogalmazni, tudásunkat egyesítve. Zoli szerint a képzés „egy széleskörű rálátást ad különböző olvasmányok, tanulmányok révén arra, hogy mi, romák, hol helyezkedünk el a társadalmi életben, milyen problémákkal kell nap mint nap megküzdenünk, és hogyan próbálhatunk közösen megoldást találni.”
A megkérdezett szakkollégista társaim szavaiból is kivehető, hogy az idei félév tanulmányi hétvégéi, mint mindig kellemes környezetben, jó hangulatban és nem mellesleg sok új tanulnivalóval múltak el. Idén már csak egy utolsó kurzus hétvége áll előttünk, ahol számot adhatunk tudásunkról.
Kőszegi Dóra
A program az Európai Unió Európai Szociális Alap VEKOP-7.4.1-16-2016-00001 kódszámú pályázata keretében valósult meg.